fredag 28 augusti 2015

Ny sida om Pengar

Jag fortsätter att lägga till sidor till den här bloggen.

Den senaste handlar om Pengar.

Det är ett ämne jag bara berört lite lätt i mina artiklar här, då det är fullt av olika åsikter och synpunkter, och det är svårt eller omöjligt att bevisa vad som pågår bakom kulisserna.

Men eftersom jag strävar att ge information på Svenska som har att göra med att befria oss från det rådande systemet, eller leva inom det med större frihet, så känner jag att jag måste skriva ner vad jag funnit ut och de slutsatser jag dragit i ämnet.

Jag hoppas att du finner något av värde eller intresse om du gör dig besväret att läsa sidan om Pengar” ovan.

Här är ett några axplock:

Jag hörde på ett annat Creditors in Commerce föredrag en förklaring som jag tyckte var intressant. Det var att då, vad vi använder som pengar idag är en idé eller fiktion, så köper vi när vi går och handlar inte varorna. Vi köper kvittot. Varorna är bara något som vi ”får med på köpet” som en gåva från de välvilliga människorna i affären, som i sin tur fick dem som en gåva när de köpte andra kvitton från sina ”leverantörer”.

Om vi finansierar allt med våra privata stiftelser (eller vad det nu är) och/eller vårt arbete som skapat allt välstånd, är vi då inte som en slags ”aktieägare” till hela systemet? Borde vi då inte få en årlig utdelning på allt värde som producerats gemensamt? Och om de vi anförtrott att förvalta det hela, är så inkompetenta att de slösar bort mer än de drar ihop, borde vi då inte som aktieägare avskeda dem och tillsätta folk som förhoppningsvis kan få saker att gå med vinst?


Så bankerna som inte riskerat ett öre, eller förlorat något ifall någon inte kan betala, drar nu in en massa värde i form av fysiska ägodelar och mark och säljer dessa vidare eller lägger det till sina redan omfattande tillgångar, och betalar sig själva en rejäl välförtjänt bonus på köpet. Och när detta börjar gå trögt, så är det plötsligt lätt att få kredit igen och folk uppmuntras att göra så. Och det hela rullar vidare och för varje runda blir folk fattigare och några få blir rikare.

Inga kommentarer: